print pagina
KNOOPPUNT, artikelen

1. Artikel uit Knooppunt Emmen, herfst 2010

2. Artikel uit Knooppunt Emmen, zomer 2010

3. Artikel uit Knooppunt Emmen, lente 2010

4. Artikel uit Knooppunt Emmen, lente 2007

 

1. Artikel uit Knooppunt Emmen, herfst 2010

Van: Trix Meijer

Geen tijd verliezen aan personeelsproblemen

Waar een ondernemer mee bezig moet zijn, hoef ik hem niet te vertellen, dat weet hij zelf ook wel. Maar dat hij geen tijd wil verliezen aan personeelsproblemen, zal duidelijk zijn. Iedere werkgever herkent wel een aantal personeelsproblemen. Een medewerker die vaak te laat komt; functioneert op het randje; werkt niet efficiënt; neemt privé problemen mee naar het werk of verzuimd regelmatig.

Aan het woord is Els Kreuze van Els Kreuze personeelsmanagement uit Emmen. Ze komt met name in de kleinere bedrijven situaties tegen waarbij personeelsproblemen er langzamerhand insluipen. Het wordt dan steeds lastiger om er wat van te zeggen. Als baas wil  je niet zeuren maar een leuke en ruimhartige werkgever zijn, weet ze uit ervaring. In de praktijk kom ik vaak situaties tegen waarin de werknemer op zich wel goed is in zijn werk, maar zich in de loop van de tijd een aantal privileges heeft veroorloofd waar de werkgever het absoluut niet mee eens, vervolgt ze. Dan komt de dag er actie moet worden ondernemen. Met betrekking tot product of dienst is dat voor de meeste werkgevers geen probleem zijn, maar richting personeel wordt het een ander verhaal. Hoe moet zo'n gesprek aangepakt worden? Zelf doen of deskundige hulp inroepen?

Els Kreuze van  Els Kreuze Personeelsmanagement kan door haar jarenlange ervaring oplossingen op maat aanbieden. Werkgevers, werknemers en collega's zullen blij zijn met de gemaakte afspraken en de verbeterde werksfeer, verzekert ze. Treuzel niet langer en onderneem!.

 

2. Artikel uit Knooppunt Emmen, zomer 2010

Van: Trix Meijer

Els Kreuze: 'Invoeren personeelsbeleid levert win-winsituatie op'

Veel ondernemers weten niet dat ze subsidie aan kunnen vragen om een extern adviseur in te huren die het personeelsbeleid eens goed doorlicht. Dat is jammer, want het scheelt aanzienlijk in de kosten. Dat geldt niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor kleinere bedrijven en winkeliers. De laatste categorie kan gezamenlijk subsidie aanvragen en zo de kosten delen.

Els Kreuze van Els Kreuze Personeelsmanagement vindt het belangrijk dat ondernemers van deze regeling op de hoogte zijn. Het SNN (Samenwerkingsverband Noord Nederland) en HRM+ 2010 (Human Resource Management+ 2010), verstrekken een subsidie aan MKB-ondernemingen voor dit soort vraagstukken.:" Het is belangrijk eerst te informeren of je bedrijf hiervoor in aanmerking komt," zegt ze. "Bedrijven kunnen met deze subsidie hun personeelsbeleid doorlichten en professionaliseren. Denk hierbij aan het opstellen en implementeren van een personeelsbeleid, het opstellen van functieprofielen of invoeren van functioneringsgesprekken om het beste uit medewerkers te halen."

 

Levensfase gericht beleid

De laatste jaren is er nogal wat veranderd in onze samenleving. Dat vereist ook een andere aanpak van personeelsbeleid. In vaktermen wordt dit 'Levensfase gericht personeelsbeleid' genoemd. Mensen bepalen steeds meer zelf hoe ze invulling geven aan werken, leren en zorgen. Werkgevers en werknemers staan er steeds meer voor open dat een loopbaan eruit kan zien als een golfbeweging. Voltijd- en deeltijdwerken wisselen elkaar af. De keuzes zijn afhankelijk van de levensfase waarin de medewerker verkeert, legt ze uit. Een mooi voorbeeld is de papa dag. Zo'n dag is inmiddels aardig ingeburgerd. Pas geleden werd er in de media gesproken over een papadag voor bouwvakkers. In de bouwwereld heerst echter nog steeds een echte mannencultuur. De meeste bouwvakkers durven niet eens om een 'papadag' te vragen. Maar uit een enquéte van het FNV blijkt dat daar wel behoefte aan is. Er is sowieso behoefte om werkuren flexibeler in te kunnen vullen. In sommige  gevallen kan wellicht  vier dagen van negen uur, in plaats van vijf dagen van acht uur gewerkt worden. Zijn beide partijen het daarover eens, dan ontstaat er een win-winsituatie. Veel ondernemers maken zakelijk gezien nog steeds moeilijke tijden door. Het is dan een goede zaak dat personeel zo goed en flexibel mogelijk kan worden ingezet.

 

"Een ander voorbeeld is het rook-, alcohol- en drugsbeleid. Wat doe je als werkgever als een van je medewerkers herhaaldelijk in de fout gaat? Grote kans dat deze persoon daardoor niet goed functioneert. Is er een sanctiebeleid en staat dit op papier? En hoe zit het met de verplichte Bedrijfs Hulp Verlening (BHV), of procedures rondom bedrijfsongevallen? Wat te denken van  ongewenst gedrag op de werkvloer, zoals pesten of seksuele intimidatie? Zijn deze zaken niet goed geregeld binnen het personeelsbeleid, dan kun je als werkgever in een lastig pakket verzeild raken met allerlei juridische procedures," waarschuwt Els Kreuze.

 

Ge Bax: Els is een No-nonsense figuur

Een van de bedrijven die de kennis van Els Kreuze Personeelsmanagement inhuurt is Ruma Rubber in Hoogeveen. Directeur Gé Bax omschrijft Els als een no-nonsense figuur en een teamplayer. "Els heeft er voor gezorgd dat onze organisatie meer competentiegericht is geworden, waardoor we efficiënter en beter opereren. Ze is sterk gefocust op verbeterprocessen. Ze werkt zelfstandig en weet op de juiste momenten feedback te geven. Daarnaast is ze amicaal, motiverend, nauwgezet en sociaal. Hierdoor heb ik mijn handen vrij en kan ik me voor de volle honderd procent bezighouden met wat ik moet doen, namelijk geld verdienen. Het levert ons bedrijf een behoorlijk besparing op. Ze heeft hier een stevig personeelsbeleid op poten gezet waar we iets mee kunnen."

 

 

3. Artikel uit Knooppunt Emmen, lente 2010

Van: Trix Meijer

Els Kreuze: PZ-vrouw van mens tot management

"Wanneer klanten je steeds weer weten te vinden, betekent dat volgens mij dat je goed bent in je vak." Eigenaresse Els Kreuze van Els Kreuze Personeelsmanagement in Emmen zegt het op bescheiden, maar zekere toon. Aan werk dan ook geen gebrek. Ze heeft opdrachtgevers van Delfzijl tot aan Goor. Maar opdrachtgevers binnen de eigen regio zijn eveneens welkom bij de vriendelijke en goedlachse personeelsmanager. "Op de fiets naar m'n werk zou ook wel weer lekker zijn."

Els Kreuze verhuurt haar kennis aan bedrijven die tijdelijk ondersteuning nodig hebben. Deels omdat ze er zelf niet aan toekomen, deels omdat de kennis niet in het bedrijf aanwezig is. Ze vervangt desgewenst de personeelsfunctionaris in verband met ziekte of zwangerschapsverlof. Alle PZ-taken, van werving en selectie tot ontslag en het opstellen van beleidsstukken, zoals ziekteverzuimbeleid komen aan de orde. Maar ze draait haar hand ook niet om voor het schrijven van een personeelshandboek of het op poten zetten van een afdeling personeelszaken. De huidige crisis kan consequenties hebben voor zowel werkgevers als medewerkers van bedrijven. Ook hierbij wordt de kennis van Els Kreuze Personeelsmanagement ingeroepen.

Eigen cultuur

De bedrijven die een beroep doen op de know how van Els Kreuze zijn heel divers. De ene keer werk ik voor een overheidsinstelling en de week daarop bij een tuinders- of detailhandelbedrijf. Dat is niet alleen erg leuk, maar het houdt me ook scherp. Ik doe niks op routine, vertelt ze enthousiast. Ieder bedrijf heeft zo z'n eigen cultuur en vraagt om een specifieke benadering. Door mijn ervaring heb ik vrij snel door hoe een onderneming in elkaar zit en wat er zich afspeelt. Ik ben daardoor snel productief.

Groningen Seaports

Els Kreuze heeft talloze opdrachtgevers in Noord- en Oost-Nederland. Een van deze bedrijven is Groningen Seaports. Tot de kerntaken van GSP behoren het ontwikkelen, uitgeven, faciliteren en beheren van industrieterreinen in Delfzijl/Eemshaven. De onderneming doet al ruim tien jaar een beroep op haar kennis. Groningen Seaports heeft de laatste jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Els Kreuze neemt personeelstaken van het bedrijf over waar het zelf niet aan toekomt.  Eén van de mensen die erg blij is met de kennis in persoon van Els Kreuze is Harm Post, directeur van Groningen Seaports. Post: "Els is een echte "peakshave"r zoals we dat noemen. Bij grote pieken "scheert" ze deze terug naar normale proporties. Ze komt binnen als er behoorlijk wat druk op de ketel staat. Daar kan ze enorm goed mee omgaan. Omdat we zo snel groeien, huren we haar kennis onder meer in voor werving en selectie. Maar ook andere segmenten op P&O gebied zijn bij haar in goede handen. Daarnaast is ze snel, to-the-point en zeer ter zake kundig."

Bedrijf te koop?

Het bedrijf van Els Kreuze is gevestigd in een prachtige boerderij met veel kantoorruimte en gesitueerd op een uitstekende zichtlocatie aan de Nieuw-Amsterdamsestraat in Emmen. De boerderij staat momenteel te koop. "Veel mensen vragen of ik met mijn bedrijf stop, maar dat is zeker niet het geval," vertelt ze om de geruchten de kop in te drukken. "Ik zou niet weten wat ik zonder mijn werk zou moeten. Het pand is gewoon te groot geworden voor ons. Ik had gedacht dat ik meer vanuit huis zou werken, maar in de praktijk blijkt dat toch anders te zijn. De achter het woongedeelte gelegen kantoor- en vergaderruimten worden hierdoor nauwelijks nog gebruikt, al is er nog steeds wel vraag naar."

 

4. Artikel uit Knooppunt Emmen, lente 2007

Van: Trix Meijer

Tien vragen aan:

Naam                     : Els Kreuze-Kuipers

Eigenaar van           : Els Kreuze personeelsmanagement

Woont in                : Emmen

Is getrouwd met      : Herman

Kinderen                 : Koen en Eline

Geboren in              : Odoorn

Auto                      : Citroën C5, break

Hobby's                  : tennissen, tuinieren en lezen

1. Hoe gaan de zaken?

De zaken gaan erg goed. Vooral via mijn netwerk, dus via mond tot mond reclame, weten bedrijven mij te vinden voor hun personeelswerk. Ondernemers ervaren reeds meer dat zij hun kostbare tijd beter kunnen besteden aan hun eigen vakgebied en zaken waarin zij goed zijn. Goed personeelsbeleid is voor ons maatwerk. Dit houdt in dat de dienstverlening is afgestemd op de organisatie en dat men alleen die diensten afneemt, waar men behoefte aan heeft.

2. Wat doet u precies?

Wij zijn een onafhankelijk bureau en hebben langdurige ervaring op het gebied van personeelszaken. Wij  bieden een breed scala van praktische diensten aan bedrijven met of zonder een afdeling personeelszaken. Onze dienstverlening heeft betrekking op het meedenken, adviseren, ontwikkelen en implementeren op het gebied van personeelszaken. Regelmatig vervangen wij personeelsadviseurs in bedrijven, bij bijvoorbeeld ziekte of geven wij ondersteuning bij projecten. Ook bieden wij hulp bij werving & selectie, functionerings- en beoordelingscyclus, het opstellen van opleidingsplannen en arbeidsreglementen, ziekteverzuim, ontslagzaken, etc..

Ook voor Arbo-zaken kan men bij ons terecht. Denk hierbij o.a. aan het oprichten van een BHV-organisatie, opstellen van een bedrijfsongevallen protocol en een Arbo handboek, beleid ongewenst gedrag.

Kortom: alle werkzaamheden die op het gebied van personeelszaken voorkomen pakken we op.  

3. Wie zou u graag met elkaar willen verbinden?

Ondernemers in eigen regio. Als de prijs/kwaliteit verhouding goed is, ben ik van mening dat je de voorkeur moet geven aan een regionale ondernemer, dit is goed voor de economie van Emmen en omstreken.

4. Waar ligt u 's nachts wakker van?

Ik lig 's nachts niet vaak wakker. Maar soms moet ik een slecht nieuws gesprek voeren, zoals bijvoorbeeld een ontslagaanzegging. Tja, daar kan ik wel eens van wakker liggen.

5. Vindt u Emmen ook zo'n leuke uitgaansstad?

Matig. Na een lekker hapje eten of een filmavond is er bij de veertig plussers m.i. wel behoefte om de avond af te sluiten met nog even lekker te swingen. Helaas is hier maar weinig gelegenheid voor.

6. Wat had u nooit moeten doen?

Of anders gezegd, wat had ik eerder moeten doen? Ik ben nu zes jaar zelfstandig ondernemer en dit bevalt mij erg goed. Deze stap had ik eerder moeten nemen!

7. Hebt u het als onderneemster moeilijker dan en man?

Ik denk dat je als vrouw meer moet aantonen dat je capabel bent om je eigen bestaansrecht te creëren. Maar wij ondernemende vrouwen hebben ook zeker onze voordelen! Wij maken gebruik van onze sterke vrouwelijke competenties, zoals o.a. planmatig- en organiserend vermogen, inlevings- en intuïtief vermogen.

8. Bent u lid van de Commerciële club Emmen of van een serviceclub?

Ik ben lid geweest van de Rotary Club Emmen 't Loo. Maar gezien mijn lange werkdagen en opgroeiende kinderen, heb ik er voor gekozen om tijdelijk diverse nevenactiviteiten op een laag pitje te zetten.

9. Gaat u zichzelf wel eens te buiten?

Af en toe. Aangezien ik veel onderweg ben en dus regelmatig moet tanken, moet ik mij bij het afrekenen erg inhouden om niet iets van chocola mee te nemen.

10. Wat zou u aan Emmen willen veranderen?

Maak Emmen aantrekkelijker door het bouwen van "oude" gebouwen, meer HBO-onderwijs, mega-discotheek voor de jeugd, het oude centrum aantrekkelijker maken.